Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1), Fid:4, Did:0, useCase: 3

Kā efektīvi pārvaldīt savu biznesu. 1. daļa. Ievads

Redakcija
Redakcija

Autors: Garijs Hermanis


Šajā ievadā es gribu uzrakstīt par kādu no uzņēmējdarbības principiem, manu viedokli par uzņēmējdarbības stāvokli Latvijā, un kā arī par to, ko es saucu par efektīvu pārvaldīšanu vai menedžmentu un vēl atbildēt uz dažiem jautājumiem un komentāriem. Uzreiz gribu atzīmēt, ka manis piedāvātās metodes, lai veiksmīgi pārvaldītu uzņēmējdarbību, nav vienīgās pareizās. Ir arī citi risinājumi, lai efektīvi vadītu uzņēmumu. Tādēļ esmu gatavs pieņemt kritiku, ieteikumus, padomus, kas palīdzēs mums ar jums izveidot un saglabāt biznesu.

Lūk daži principi:
• nav nekādas krīzes, ir tikai izmaiņas ekonomiskajos apstākļos.
• Uzņēmumam nepārtraukti ir jāattīstās

Diemžēl mūsu valstī iesācējiem un pat pieredzējušiem uzņēmējiem, nav ne jausmas par uzņēmējdarbības metodēm un principiem, tās vadīšanu. Tā saucamajos treknajos gados ar mums izspēlēja nežēlīgu joku. Tā vietā, lai mācītos strādāt konkurences apstākļos, mēs nesteidzīgi baudījām dzīvi zem naudas lietus, kas izšķērdīgi baroja bankas.

Daudzi uzņēmēji Latvijā atbalsta viedokli, kas bija rakstīts vienā no komentāriem - «Neviens, kurš šobrīd vada veiksmīgu biznesu, nav nekad lasījis nevienu rakstu - kā vadīt biznesu veiksmīgi parasti ir mentori - paziņas vai ģimenē ir tradīcija veidot labu biznesu. čuj, ņuh i poņa - labākie veiksmīga biznesa draugi. Pārējais - teorētisks bulšits». Personīgi es uzskatu, ka sekmīgas uzņēmējdarbības pamatā ir ikdienišķs darbs, plānošana un sistēmas pieeja.

Ar ko atšķiras uzņēmuma pārvaldība, kas balstīta uz vadītāja personīgām spējām starp uzņēmumu, kas balstās uz sistemātisku vadības pieeju? Pirmais ir balstīts uz individuālu spēju un ātru ražošanas peļņu (pērkot un pārdodot nekustamo īpašumu, nekustamā īpašuma kredīti un citi vienreizēji darījumi) „čuj, ņuh i poņa” arī tam ir vajadzīga, lai uzostu, kur var dabūt laimestu. Ja uzņēmums ir pārstājis nest reālus ienākumus, tad ar šādu vadītāju uzņēmums neattīstīsies, viņa deguns meklēs jaunus „gardo kumosiņu”. Viņam vieglāk ir uzņēmumu aizvērt, atlaist darbiniekus un sākt jaunu biznesu ar jaunu personālu. Lai pārvaldītu tāda veida biznesu ir nepieciešama vadītāja klātbūtne, jo tikai viņam ir „čuj, ņuh i poņa” un lēmumus pieņem tikai viņš.
Ir uzņēmumi, kas uzplauka tikai treknajos gados un tagad to uzņēmumu vadītāji ir zaudējuši „čuj, ņuh i poņa”, atceras par labajiem laikiem un sūdzas par augstiem nodokļiem.

Es atbalstu viedokli, un prakse to pierāda, ka uzņēmuma vadība būtu jāīsteno sistemātiski. Atšķirīga pazīme tādiem uzņēmumiem ir ilglaicīga darbība izvēlētajā virzienā, neskatoties uz ekonomiskās situācijas mainīšanos. Par šādu uzņēmumu vadītājiem saka, ka viņš var aiziet atvaļinājumā, bet uzņēmums turpinās strādāt kā pulkstenis.

Es daļēji piekrītu autoram, kas rakstījis augstāk minēto komentāru, ka pēc grāmatām nevar veidot biznesu. Grāmata ir nopietns un efektīvs palīgs tikai tam, kas studē uzņēmējdarbības zinātni pie pasniedzēja, kuriem ir reāla, veiksmīga pieredze uzņēmuma vadīšanā.

Diemžēl, mūsu valstī praktiski neapmāca reālu biznesa vadīšanu. Pa šiem neatkarības gadiem Latvijā vēl nav izveidota uzņēmējdarbības kultūra. Latviešu bizness vēl nav attīstījies no paaudzes paaudzē, kā tas ir izveidojies ASV. Tāpēc mūs bieži māca pasniedzēji, kas ne reizi nav reāli strādājuši uzņēmumā. Kādas zināšanas viņi var dot?

Nākamajā rakstā mēs runāsim par sistemātisku pieeju uzņēmuma vadībā, efektīvu biznesa vadīšanas tehnoloģiju un to reālu pielietošanu mazajos uzņēmumos.

     [+] [-]

, 2010-12-16 16:54, pirms 14 gadiem
Vai tad Turībā strādā tikai teorētiķi? Manuprāt tur pat studenti ir ar reālu biznesa pieredzi.

     [+] [-]

, 2010-12-17 08:13, pirms 14 gadiem
Lai man piedod Turība, bet cik bijusi darīšana ar studentiem no turienes, tad galvenais, pēc viņu teiktā, ir laicīgi samaksāta mācību maksa, nevis zināšanas.

     [+] [-]

, 2010-12-17 08:15, pirms 14 gadiem
Jā, taisnība Elgai. Viena mana draudzene tieši t'dā veidā pabeidza Turību. Viņa neko nesaprata pirms mācīšanās un arī pēc mācīšanās nekas nebija mainījies. Diplomu gan dabūja.

     [+] [-]

, 2010-12-17 08:30, pirms 14 gadiem
Tas jau nav tikai Turībā,- ļoti daudzās augstskolās maksas studentiem ir tā saucamās "atlaides". Viss atkarīgs tikai un vienīgi no studenta- gribi mācies, negribi- tāpat var pabeigt. Tāpēc ir citi čaklie studenti, no kuriem visu dabūt norakstīt. Arī diplomdarbu var pasūtīt, lai kāds sacer- cenas ļoti pieņemamas, lai pašam nekas nebūtu jādara. Beigās- studēšana izrādās viens tīri jauks pasākums, kur nekas nav jādara un bez sevišķs piepūles var saņemt visu, ko vajag. Jāiemācās tikai šmaukties. To arī viņi iemācās.

     [+] [-]

, 2010-12-17 09:08, pirms 14 gadiem
Un šitie slaisti ar diplomiem pēc tam nonāk lielākos vai mazākos uzņēmumos, jo viņiem taču ir diplomi....

     [+] [-]

, 2010-12-17 09:29, pirms 14 gadiem
Es nepiederu pie tiem, kas pērk referātus un diplomdarbus, bet nu nepiekritīšu Jūsu viedoklim, jo drīzāk tie "zubri", kas tikai iekaļ teoriju un tā cīnās par atzīmēm, pēc tam neko nevar izdarīt, jo tik vien ir kā plika teorijas bagāža, kas tāpat aizmirsīsies.

NU pasakie tik, ka atceraties visu no augstskolas.
Es uzskatu, ka augstskola disciplinē, rada atbildību. ne tik daudz kā zināšanas. Jo diemžēl augstskolas šobrīd arī dara tikai to, kā maļ teoriju, bet "kā to pielietot dzīvē" nekā.

     [+] [-]

, 2010-12-17 09:30, pirms 14 gadiem
komentārs bija kā atbilde Santai

     [+] [-]

, 2010-12-17 10:05, pirms 14 gadiem
Kā jebkurā lietā un vietā uz pasaules - taisnība ir kaut kur pa vidu. Nevar galīgi bez teorijas, bet, protams, nevar arī tikai teoretizēt, neapzinoties realitāti.

     [+] [-]

, 2010-12-17 10:45, pirms 14 gadiem
megana rakstīja: komentārs bija kā atbilde Santai
Nav jau runa par "zubriem". Pati esmu beigusi augstskolu un mācījusies kopā gan ar "zubriem", gan pilnīgiem "dundukiem". Bez šīm divām studentu kategorijām ir vēl trešā - tā saucamie "saprātīgie", kuri reāli prot un var izdomāt bez zubrīšanās. Mācīties vajag loģiski, nevis iezubrīt. Un ja man jāizvēlas, ar ko pēc tam strādāt kopā - es, protams, gribētu "saprātīgo" studentu. Taču, ja ir izvēle starp "zubri" un "dunduku", es tomēr izvēlos "zubri", jo viņš vismaz ir centīgs, turpretī "dunduks" ir un paliek "dunduks" jebkurā situācijā un darbā - viņš tikai skatīsies kā vairāk nogrābt un mazāk darīt.

     [+] [-]

, 2010-12-17 11:48, pirms 14 gadiem
Kā jau savulaik teca cienījamais fon Gētes kungs ''Visa teorija ir pelēka, vien dzīves koks ir zaļš....'' Taisnība ir kaut kur pa vidu. Augstākā izglītība Latvijā privātajās augstskolās šobrīd patiešām ir pazemā līmenī, jo katrs students tur vispirmām kārtām ir ''klients'', no kura galvenokārt jāiekasē nauda. Taču ne katrs var arī, ķipa, Turībā saņemties, lekcijas atsēdēt un disciplinēti un laicīgi tos copy past iesniegt...Kritizē pārsvarā tie, kuri paši neko vairāk par videni nav beiguši.

     [+] [-]

, 2010-12-17 13:51, pirms 14 gadiem
Nedaudz nepiekrītu autoram par to, ka valstī nav krīze. Krīze ir. Cits jautājums- vai vajag sēdēt un gausties? Protams, nevajag. Jādzīvo un jāstrādā tālāk. Pie kam, jāstrādā ar lielāku atdevi un entuziasmu nekā "labajos" gados. Diemžēl daudziem ir ļoti grūti pārorientēties, jo pieradumam, kā zināms, liels spēks. "Labajos" gados nevajadzēja pat īpaši iespringt - nauda nāca samērā viegli. Tagad ir citādi - lai izdzīvotu un pelnītu, vajadzīgas zināšanas. Lai būtu vajadzīgās zināšanas, jāmācās. Un nav taisnība tiem, kas saka, ka pietiek ar čuj, ņuh i poņa. Diemžēl nepietiek. Jā, ir bijuši pasaules praksē gadījumi, kad ar to pieticis, taču tie ir izņēmumi - cilvēki-ģēniji, kam no dzimšanas šis talants ielikts šūpulī. Tomēr ģēniju nav daudz...secinājumus izdariet paši.

     [+] [-]

, 2010-12-17 14:15, pirms 14 gadiem
Esam jauns uzņēmums, tāpēc varbūt negribu īpaši neko komentēt, jo praktiskas pieredzes sava uzņēmuma vadīšanā tikpat kā nav, bet ļoti gaidīšu nāķamos rakstus un ceru, ka tie mums būs noderīgi.

     [+] [-]

, 2010-12-27 21:56, pirms 14 gadiem
megana rakstīja: Es nepiederu pie tiem, kas pērk referātus un diplomdarbus, bet nu nepiekritīšu Jūsu viedoklim, jo drīzāk tie "zubri", kas tikai iekaļ teoriju un tā cīnās par atzīmēm, pēc tam neko nevar izdarīt, jo tik vien ir kā plika teorijas bagāža, kas tāpat aizmirsīsies.

NU pasakie tik, ka atceraties visu no augstskolas.
Es uzskatu, ka augstskola disciplinē, rada atbildību. ne tik daudz kā zināšanas. Jo diemžēl augstskolas šobrīd arī dara tikai to, kā maļ teoriju, bet "kā to pielietot dzīvē" nekā.
Es gan piederu pie tiem kas perk referatus u.c. bet uzskatu ka tas ar jamak ipasu augstskolas docenti zin kadi darbi ir neta tapec japrot vinjus parveidot un tas arii ir zinasanas.

     [+] [-]

, 2010-12-27 21:58, pirms 14 gadiem
megana rakstīja: Es nepiederu pie tiem, kas pērk referātus un diplomdarbus, bet nu nepiekritīšu Jūsu viedoklim, jo drīzāk tie "zubri", kas tikai iekaļ teoriju un tā cīnās par atzīmēm, pēc tam neko nevar izdarīt, jo tik vien ir kā plika teorijas bagāža, kas tāpat aizmirsīsies.

NU pasakie tik, ka atceraties visu no augstskolas.
Es uzskatu, ka augstskola disciplinē, rada atbildību. ne tik daudz kā zināšanas. Jo diemžēl augstskolas šobrīd arī dara tikai to, kā maļ teoriju, bet "kā to pielietot dzīvē" nekā.
Es gan piederu pie tiem kas perk referatus u.c. ipasi no atlanta.lv tu ir vislabakie bet uzskatu ka tas ar jamak ipasu augstskolas docenti zin kadi darbi ir neta tapec japrot vinjus parveidot un tas arii ir zinasanas.

     [+] [-]

, 2010-12-27 23:45, pirms 14 gadiem
Super paldies par iespēju mācīties! Ar nepacietību gaidīšu nākošo rakstu.

     [+] [-]

, 2010-12-27 23:57, pirms 14 gadiem
pielāgoties un rast kompromisus visdažādākajās situācijās - tas ir tas, kas palīdzēs noturēties virs ūdens arī grūtos laikos

     [+] [-]

, 2010-12-28 00:18, pirms 14 gadiem
Gribētos dzirdēt tiešām sakarīgas idejas, kā no tās krīzes siruācijas tikt sakarīgi laukā.

     [+] [-]

, 2011-01-05 21:30, pirms 14 gadiem
Es arī gribu normāli dzīvot, bet nevis knapi galus savilkt.

     [+] [-]

, 2011-01-05 21:33, pirms 14 gadiem
Un lai nesaka, ka pie mums pamazām iet uz augšu - varbūt mūsu bērni kaut ko mainīs, mēs nepieredzēsim labāku dzīvi. Valsts izlaupīta, nodokļi aug, cenas ceļas un nekādas zināšanas nepalīdzēs, ja grib dzīvot un strādāt godīgi. Bet zagt oficiāli un nesodīti atļauts tikai nelielai saujiņai, kas tur augšā sēž.

     [+] [-]

, 2011-01-05 21:46, pirms 14 gadiem
Fixais rakstīja: pielāgoties un rast kompromisus visdažādākajās situācijās - tas ir tas, kas palīdzēs noturēties virs ūdens arī grūtos laikos
Vai Latvijā tas būtu iespējams?

     [+] [-]

, 2017-03-03 03:28, pirms 8 gadiem
Finansējuma piesaiste ar Cityfinances. Piesakies finansējumam vai aizdevumam! https://www.cityfinances.lv