Meksikas Svētās Nāves kults un citas buršanās un burvestības
Domājat mūsu datorlaikmetā par seno maģiju cilvēki aizmirsuši, uzskatot to par senču trakumu? Ka tik ne tā! Piemēram, starp Meksikas iedzīvotājiem ar tās spāņu- indiāņu saknēm vēl joprojām pastāv spēcīgi senie ticējumi. Problēmu gadījumā īstens meksikānis vērsīsies pie burvja vai maga, nevis dosies pie ārsta vai psihologa...
Svētā Nāve, kas visiem palīdz
Meksikas iedzīvotāji aktīvi praktizē Santa Muerte jeb Svētās Nāves kultu. Te nav runa pat par maģisko rituālu kopskaitu, bet veselu reliģiju...
Santa Muerte- tas nav nekas abstrakts, bet gan reāla sieviešu dzimtes būtne. Kā vēsta leģenda, kādreiz viņa bijusi īsta skaistule, taču mūsdienās visbiežāk tiek attēlota skeleta veidolā, kas bieži vien ietērpts baltās drānās, kuras līdzinās līgavas kleitai...
Kāds tad ir labums no šīs baisās radības? Pēc ticējuma, viņa spēj palīdzēt tur, kur bezspēcīgi ir citi svētie. Pie kam Santa Muerte ir vienlīdz taisnīga pret visiem. Svētā Nāve ārkārtīgi populāra ir starp sabiedrības "padibenēm"- zagļiem, prostitūtām, narkotirgoņiem... Šie cilvēki bieži savās mājās izveido altārus, veltītus Santa Muerte, kurus bagātīgi izgrezno, lai no Svētās Nāves saņemtu atbalstu savām nelegālajām darbībām. Kā ziedojumi pie altāra tiek likti ziedi, maize, alkohols un cigaretes.
Svētās Nāves pielūdzēji parasti arī novieto mājā viņas attēlu vai nelielu statueti. Santa Muerte statuetes pārsvarā pieejamas trīs krāsās- melnā, baltā un zelta. Melnā simbolizē spēku, baltā- skaidrību, bet zelta- finansiālu uzplaukumu. Dažreiz Svēto Nāvi attēlo ar Svētās Jaunavas Marijas atribūtiem, bet visbiežāk viņa vienā rokā tura zemeslodi, bet otrā- izkapti, kas daudz vairāk atbilst Nāves imidžam.
Šī kulta piekritēji uz krūtīm krustiņa vietā kar Santa Muerte atveidojumu vai pat uztetovē sev viņas attēlu uz ķermeņa. Savās lūgšanās viņi lūdz palīdzību svētajai savā biznesā, kā arī aizsardzību no ļaunuma.
Narkotikas, lai runātos ar gariem
Vēl viens meksikāņu kults saistīts ar narkotikām. Piemēram, no baltā Lofofora kaktusa, kas aug Meksikā un dažos Ziemeļamerikas rajonos, iegūst uzbudinošu līdzekli meskalīnu. Senie Meksikas indiāņi šajā kaktusā saskatīja dievības iemiesojumu un pat rīkoja rituālus, lai kontaktētos ar to. Rituālās darbības bija ļoti garas, aptuveni 15- 20 stundas no vietas.
Sevišķi lielu nozīmi šādiem rituāliem piešķīra kiovi cilts: visi sasēdās ap ugunskuru, tad cilts šamanis noturēja lūgšanu, pēc kuras visi saņēma pa gabaliņam kaktusa. Aptuveni pusnaktī sāka sist bungas, kas pateicības vārdā dieviem, aicināja izklaidēties...
Indiāņu šamaņi nereti saviem rituāliem izmantoja sēnes. Pagājušā gadsimta sākumā Meksikas dienvidu štatā Oahako dzīvoja meitenīte vārdā Marija Sabīna. Viņa bija no ļoti nabadzīgas ģimenes. Reiz Marija Sabīna kopā ar māsām mežā salasīja sēnes. Meitenes tās nogaršoja un sāka skaļi dziedāt...
Drīz viem Marija Sabīna paziņoja, ka sēnes ar viņu runā. Kad viena no Marijas māsām saslima, sēnes "pateica priekšā" meitenītei, no kādām zālītēm pagatavot novārījumu, kas slimo izārstēs...
Pēc šī gadījuma pie dīvainās meitenes pēc palīdzības sāka plūst cilvēki no visām malām.
Kad Marijai Sabīnai palika 14 gadi, viņu izdeva pie vīra. Esot precēta, viņa pārstāja ēst "šamaņu" sēnes, apgalvojot, ka to spēks nedarbojas, ja sieviete pieder vīrietim. Taču viņas vīri mira viens pēc otra...
Pēc tam, kad aizsaulē aizgāja Marijas trešais vīrs, jaunā sieviete paziņoja, ka vairs nekad nedosies laulībā un veltīs savu dzīvi cilvēku ārstēšanai- redzams, tāda viņas sūtība...
1955. gadā Marija Sabīna izklāstīja savus maģiskos noslēpumus kādam amerikāņu pētnieku pārim. Savukārt viņi publicēja presē virkni rakstu par dziedniecības mākslu. Tas izraisīja milzīgu ažiotāžu. Visi metās vākt "brīnumainās" sēnes, lai izmantotu tās saviem mērķiem.
Kaut arī Marija bija teikusi, ka gari stājas sakaros tikai ar tiem, kas vēlas palīdzēt citiem, nevis risināt savas problēmas, sievietē neviens neklausījās. Kaut gan,- nevienam no alkaktīgajiem "medniekiem", sēnes tā arī nesniedza nekādu labumu- acīmredzot, brīnumdares gribēja runāt tikai ar izredzētajiem, tādiem kā Marija Sabīna.
Dienvidamerikas maģijas sirds
Viena no Mehiko ievērojamākajām apskates vietām ir maģijas tirgus Mercado de Sonora. To dēvē par Visas Dienvidamerikas maģijas centru. Tirgus darbojas pilnīgi oficiāli un pieder Nacionālajai burvju asociācijai.
Te var iegādāties tādas eksotiskas preces, kā zelta smiltis, melnā sāls, pulverīšus no dažādām nezināmām vielām, "Svētā Ignata ūdeni", kas it kā novērš no cilvēka nevēlamu uzmanību...
Šeit piedāvā līdzekļus praktiski pret visu- pret visdažādākajām slimībām, pret aptaukošanos vai priekš novājēšanas, pret bailēm no lidošanas utt.
Starp populārākajām precēm- avokado lapas, kas palīdz pret iekaisumiem, hiratodendra augs, kas tiek izmantots sirds slimību ārstēšanai (starp citu, tulkojumā no grieķu сhiranthodendron nozīmē koks ar cilvēka rokām, bet meksikāņi to dēvē par Sātana roku), žakaranda ziedi, kas it kā palīdz pret kuņģa kaitēm...
Tāpat jebkurš var nopirkt klaburčūskas asinis vai kaltētu kolibri pulveri, kas it kā palīdz pievilināt veiksmi.
Saprotams, ka pauagstināta pieprasījuma prece tirgū ir mīlestības maģija. Pirkumu saraksta augšgalā- "mīlestības sprejs", kas maksā tikai dažus dolārus. Ja regulāri to lietosiet, mīļotais cilvēks jūs nekad nepametīs!- tā sola tirgoņi. Tāpat no mīlas likstām pasargās aromātiskās eļļas un losjoni... Neceriet uz saviem personīgajiem spēkiem, saka magi,- vērsieties pie burvja, kurš ar buršanās palīdzību atgriezīs ģimenē "noklīdušo avi" vai pieburs mīļoto...
Starp citu, burvjus spāņu valodā sauc par "bruho". Par spēcīgākām tiek uzskatītas sievietes- burves jeb kā mēs teiktu- raganas. Bez burvjiem un raganām Sonora tirgū var satikt arī ekstrasensus un visu veidu zīlnieces. Var palūgt hiromantam, lai pazīlē pēc roku līnijām, izaicināt likteni ar Taro kārtīm vai ieskatīties kristāla lodē....
Meksikā ticība okultajiem spēkiem ir neiznīdējama, un klients vienmēr atradīsies!
Tamāra Trojanova