Kas ir virtuālā realitāte un tās sniegtās iespējas?
Arvien biežāk dzirdam par virtuālo realitāti, mākslīgo intelektu un to nozīmi mūsu dzīvē šobrīd un tuvākā nākotnē. Nav šaubu, ka tehnoloģijas ieņems arvien lielāku daļu dažādās jomās, tādēļ ir svarīgi jau laikus iepazīties un uzzināt, kas ir virtuālā realitāte, kas ir virtuālās realitātes brilles un kā to visu varam izmantot savā labā. Lasi šo VR room Riga “GUNSnLASERS” sagatavoto rakstu un izglītojies!
Kas ir virtuālā realitāte?
Virtuālā realitāte jeb VR ir datora ģenerēta trīs dimensiju vides simulācija, ko lietotājs var izjust, izmantojot speciālas ierīces, piemēram, virtuālās realitātes brilles, austiņas u.c. VR koncepts parādījās jau 20. gadsimta sešdesmitajos gados, tomēr tikai deviņdesmitajos gados šī tehnoloģija attīstījās līdz tādam līmenim, lai to varētu sākt izmantot arī praktiski.
“GUNSnLASERS” VR Room Riga pārstāve paskaidro: “VR vidē lietotāji var mijiedarboties un pārvietoties pa datora radīto iedomu pasauli, kas ir radīta, lai atdarinātu reālās dzīves pieredzi vai radītu ko pavisam jaunu, piemēram, dažādas VR spēles ar dzīvē neeksistējošiem varoņiem un nereālām spējām.”
Foto: unsplash.com
Paredzams, ka tuvākos gados VR tirgus turpinās pieaugt. Tiek prognozēts, ka globālais VR tirgus līdz 2026. gadam sasniegs 120 miljardus ASV dolāru. Atsaucoties uz “Statista” datiem, 2020. gadā visā pasaulē bija vairāk nekā 171 miljons aktīvu VR lietotāju. Tāpat “Statista” ir apkopojis informāciju, ka pēdējos gados ir strauji pieaudzis visā pasaulē iesniegto VR patentu skaits. No 2014. līdz 2020. gadam ir iesniegti vairāk nekā 25 000 ar VR saistītu patentu, kas tikai apliecina šīs nozares straujo attīstību un nākotnes potenciālu.
Kā virtuālā realitāte darbojas?
Virtuālā realitāte darbojas, izmantojot progresīvas datortehnoloģijas un sensoro aprīkojumu, piemēram, virtuālās brilles, lai modelētu reālistisku 3D vidi, ar kuru lietotājam mijiedarboties vairākos veidos.
VR sistēmas galvenās komponentes ir:
● virtuālās realitātes brilles jeb displejs (HMD), kas rada trīs dimensionālu vizuālo attēlojumu, parādot divus atsevišķus attēlus (pa vienam katrai acij);
● izsekošanas sistēma (tracking system) ir sistēma, kas uzrauga lietotāja galvas kustību un attiecīgi pielāgo displeju, radot klātbūtnes sajūtu mākslīgi radītajā vidē;
● ievadierīces, kas ļauj mijiedarboties ar virtuālo vidi, piemēram, rokas kontrolieri, cimdi vai pat apģērbs, kas pilnībā nosedz visu ķermeni;
● audio sistēmas, kas nodrošina telpisku skaņu, ļaujot lietotājam dzirdēt dažādas skaņas, kas nāk no dažādiem virzieniem tāpat kā reālā dzīvē.
Kad lietotājs ir iegrimis VR vidē, virtuālās realitātes sistēma izmanto datorgrafikas, kustības izsekošanas un audio atgriezeniskās saites kombināciju, lai radītu pilnībā ieskaujošu pieredzi. Lietotājs var kustēties, savstarpēji sadarboties ar objektiem un pat justies fiziski klātesošs virtuālajā pasaulē.
Foto: unsplash.com
Tiklīdz lietotājs ir uzlicis virtuālās realitātes brilles un sāk mijiedarboties ar VR vidi, sistēma rada neticami īstu klātbūtnes sajūtu, kas lietotāja smadzenēm liek domāt, ka cilvēks patiešām atrodas tajā vidē, ko viņš redz, dzird un jūt. Lai radītu šādu reālistisku un izcilu VR pieredzi, ir būtiski nodrošināt, lai vizuālais attēlojums (virtuālās brilles), audio un taustes ierīces perfekti sadarbojas. Tādēļ liela loma ir visu šo ierīču kvalitātei. Šādu aprīkojumu nodrošina “GUNSnLASERS” VR room Riga, kas saviem klientiem piedāvā izklaides iespējas, spēlējot virtuālās realitātes spēles.
Kopumā virtuālā realitāte ir sarežģīta aparatūras un programmatūras mijiedarbība, kas lietotājiem rada ieskaujošu un interaktīvu pieredzi.
Virtuālās realitātes brilles un ķiveres
HMD (Head-Mounted Display) ir ierīce, kas tiek likta uz galvas, piemēram, ķivere vai virtuālās brilles. Tā parasti aizsedz lietotāja acis, lai attēlotu virtuālajā realitātē notiekošo stereoskopiskā 3D formātā. HMD ir galvenā virtuālās realitātes un paplašinātās realitātes (AR) sistēmu sastāvdaļa.
Atkarībā no konkrētā HMD modeļa, tajā var būt iebūvētas arī austiņas vai skaļruņi, lai nodrošinātu telpisku audio, kas mainās līdz ar lietotāja pozīciju. Tādējādi vēl vairāk tiek uzlabota klātbūtnes sajūta.
“Arī šīs VR ierīces tiek nemitīgi uzlabotas izšķirtspējas, redzes lauka, pozicionēšanas un izsekošanas precizitātes ziņā. Tas palīdz piesaistīt arvien lielāku VR interesentu skaitu visā pasaulē dažādās jomās,” stāsta VR Room Riga pārstāve.
Foto: unsplash.com
Virtuālās realitātes pielietojums dzīvē
Virtuālā realitāte var tikt pielietota dažādos veidos un jomās, tostarp:
● izglītība - lai mācību vielu parādītu interaktīvi un aizraujoši, piemēram, izveidojot virtuālus mācību izbraucienus uz pasaulē interesantām vietām vai ražotnēm, zinātnisku parādību simulācijas un attēlotu vēsturiskus notikumus hronoloģiskā secībā u. tml.;
● apmācības darba vidē - lai apmācītu darbiniekus dažādās jomās un pilnveidotu viņu prasmes, piemēram, simulētu bīstamas vai sarežģītas situācijas, kuras varētu būt grūti, bīstami vai dārgi simulēt reālajā dzīvē;
● medicīna un veselības aprūpe - VR var izmantot, lai nodrošinātu sāpju mazināšanu, izmantojot to kā uzmanības novēršanas terapiju un relaksācijas paņēmienus pacientiem, kuriem tiek veiktas medicīniskās procedūras vai kuri cieš no hroniskām sāpēm. Tāpat arī VR var palīdzēt vizualizēt dažādas saslimšanas, kas noder izpētei un apmācībai;
● arhitektūra un interjera dizains - ar VR palīdzību iespējams veidot ēku 3D modeļus, interjera dizainu un citus arhitektūras projektus, ļaujot dizaineriem un klientiem izjust telpu pirms tās izveides. Jau šobrīd arvien lielāks skaits saistītu uzņēmumu saviem klientiem piedāvā līdzīgas aplikācijas, kas ļauj “pielaikot” vēlamo sienas krāsu vai mēbeles savā mājoklī pirms esi ķēries pie darba;
Foto: unsplash.com
● tūrisms - par virtuālo tūrismu jau runā labu laiku, un tā vairs nebūt nešķiet kā tāla nākotne. Ar VR var izveidot virtuālas ekskursijas pa dažādām pasaules vietām, ļaujot cilvēkiem izbaudīt un izpētīt jaunas vietas, neizejot no mājām. Tāpat arī ir plašas iespējas veidot digitālas navigācijas kartes ar interesantiem faktiem un vēstures liecībām, ko ceļotājs var izmantot kā savu personīgo audio gidu;
● militārā aizsardzība - VR var izmantot, lai simulētu kaujas un taktiskos scenārijus, ļaujot karavīriem un policistiem trenēties drošā un kontrolētā vidē;
● sports - iespēja simulēt sporta notikumu scenārijus un sniegt reāllaika atgriezenisko saiti sportistiem, tādā veidā palīdzot viņiem uzlabot savas prasmes;
● attālinātais darbs - strādājot attālināti no jebkuras vietas pasaulē, ar VR palīdzību darbiniekus var “savest kopā” un radīt izjūtu, ka visi strādā kopā;
● izklaide - VR var izmantot aizraujošai spēļu pieredzei, ļaujot spēlētājiem justies kā spēļu pasaulē. To var izmantot arī virtuālajiem koncertiem, kino teātriem un citiem izklaides veidiem. Atliek tikai uzvilkt virtuālās brilles!
Kopumā VR izmantošanas iespējas ir plašas un daudzveidīgas. Ņemot vērā, ka šī tehnoloģija turpina pilnveidoties un kļūst vēl pieejamāka, nākotnē mēs, visticamāk, redzēsim arvien inovatīvākus to pielietojumus.
Foto: unsplash.com
Virtuālā realitāte izklaides nozarē
Visdrīzāk, ka biežāk par virtuālās realitātes pielietojumu ir dzirdēts tieši izlaides jomā. Patiesi, izklaides industrija aizņem ļoti plašu VR izmantošanas procentuālo daļu. Pēc “Markets and Markets” datiem tie ir 50%, kam seko veselības nozare un inženierija. Tam ir vairāki iemesli, piemēram, cilvēkam unikāla un nebijusi pieredze, interaktivitāte, interese par tehnoloģiju sniegtajām iespējām, ko nodrošina virtuālās brilles un citas ierīces, iespēja socializēties ar citiem VR lietotājiem un radīt kopienas sajūtu u.c.
Lūk, vairāki piemēri, kā virtuālā realitāte tiek izmantota izklaides industrijā:
● VR spēles - ļoti populāra un pieprasīta izklaide visā pasaulē. Uzliekot virtuālās realitātes brilles, cilvēks nonāk pavisam citā pasaulē, bet izjūt to kā realitāti. Sajūtas ir neticamas, jo spēles laikā iespējams ir teju viss! Dažas no populārākajām VR spēlēm ir: Beat Saber, Job Simulator, Arizona Sunshine, Blade & Sorcery: Nomad u.c. Šīs spēles piedāvā arī VR Room Riga Mārkalnes ielā 10;
● filmas un TV pārraides - radot interaktīvas filmas un TV pārraides, skatītājiem ir iespēja būt daļai no stāsta un mijiedarboties ar varoņiem;
● izklaides parki - jo īpaši atrakciju parkos, kas piedāvā braucienus ar karuseļiem. Pievienojot braucienam virtuālās realitātes iespējas, cilvēkiem tiek radīta pavisam citāda pieredze. Virtuālās realitātes brilles nodrošinās episku braucienu;
● tiešraides pasākumi, piemēram, sporta spēles, koncerti vai teātra izrādes. Skatītājiem ir iespēja notikumu baudīt savās mājās, bet justies tā, it kā viņi atrastos iepildītā arēnā kopā ar citiem;
● muzeji un mākslas galerijas - ar VR palīdzību tiek veidotas interaktīvas ekspozīcijas, kas skatītājam ļauj labāk izprast tās stāstu un rašanos. Tāpat interesentiem ir iespēja “izstaigāt” muzeju vai kādu vēsturisku vietu, atrodoties mājās.
Virtuālā realitāte sniedz plašākas izklaides iespējas. Sagaidāms, ka tas tikai pieaugs un attīstīsies, tādēļ izklaides industriju pārstāvošiem uzņēmumiem ir jādomā par šo tehnoloģiju ieviešanu un piedāvāšanu saviem klientiem.
Ja vēlies uzlikt virtuālās brilles un izmēģināt virtuālo realitāti pats, apmeklē VR Room Riga, Mārkalnes ielā 10. Vairāk informācijas par piedāvājumu lasi mājaslapā www.gunsnlasers.lv!