Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:124, Did:0, useCase: 3


Atkārtoti pie lasītājiem nonāk “Operas libretu leksikons” — šoreiz īpaši krāšņā veidolā

Redakcija
Redakcija

Atkārtoti pie lasītājiem nonāk “Operas libretu leksikons” — šoreiz īpaši krāšņā veidolā
Foto: Iveta Apškrūma, epadomi.lv

Tuvojoties ikgadējiem Siguldas operas svētkiem, izdevniecība ”Jumava” jūlija beigās izdod grāmatu ”Operas libretu leksikons”.

Opera ir viens no krāšņākajiem mūzikas žanriem — tā sniedz gan muzikālo, gan vizuālo baudījumu, un ne mazāk svarīgs ir arī saturiskais vēstījums. Tieši tādēļ, atsaucoties neskaitāmiem lasītāju lūgumiem, izdevniecība ”Jumava” atkārtoti izdod ilgi gaidīto “Operas libretu leksikonu”. Šo izdevumu bagātina īpašs — Siguldas Opermūzikas svētkiem veltīts — fotoattēlu ielikums, kurā redzami krāšņākie mirkļi no pēdējos gados rīkotajiem uzvedumiem.

Latviešu operas pirmsākumi meklējami pirms vairāk nekā 100 gadiem, kad 1903. gadā publiski izsludinātajā konkursā uzvarējis arhitektūras studenta Artura Krūmiņa radītais librets, pēc kura komponists Alfrēds Kalniņš sacerēja pirmo latviešu operu ”Baņuta”. Tālāk sekoja aktīvs jaunrades process, radās daudzas jaunas latviešu operas un līdzās operas klasikai parādījās jauni iestudējumi Latvijas Nacionālajā operā.

Mūsdienās šo opermūzikas tradīciju kopšanu pārmantojis un aktīvi turpina šī mūzikas žanra entuziasts Dainis Kalns, kura kopš 1993. gada rīkotajos opermūzikas svētkos izrādītas pazīstamākās, arī “Operas libretu leksikonā” pieminētās, operas. Uzstājušies pasaules klases mākslinieki, notikusi sadarbība ar izciliem diriģentiem, režisoriem un scenogrāfiem.

Saskaņā ar pazīstamā režisora, sabiedriskā un kultūras darbinieka Gunta Gailīša vērtējumu, arī paši Operas svētki ir mainījušies šo 20 gadu laikā, tie kļuvuši mūsdienīgāki, piemēram, šogad repertuārā pirmo reizi parādīsies arī latviešu opera Arvīda Žilinska ”Zelta zirgs”. Operas mākslas attīstības ceļš bijis sarežģīts un gājis līkločiem daudzu gadsimtu garumā, taču visa sākums un operas mugurkauls ir vārds, teksts — libreta autora domas lidojums, ietverts un sakārtots dzejas formā. Komponists to izsaka mūzikā. Ja idejas un satura sēkla nokrīt auglīgā augsnē, tad rodas mākslas darbs, ko saucam par operu!”, tā Guntis Gailītis.