Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:277, Did:0, useCase: 3


Mākslinieka Egila Rozenberga gobelēni Francijā

Redakcija
Redakcija

Mākslinieka Egila Rozenberga gobelēni Francijā
Gobelēnu manufaktūra Parīzē
Publicitātes foto

Egils Rozenbergs ir pirmais Latvijas mākslinieks, kura darbu skices tiks īstenotas lielformāta gobelēnos Francijā.

Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (LNMM) paziņo, ka pazīstamā latviešu tekstilmākslinieka Egila Rozenberga jaunākie darbi taps divās vēsturiski slavenās gobelēnu aušanas manufaktūrās Francijā – “La Manufacture des Gobelins” (Parīzē, dibināta 1601. gadā, karaļa Anrī IV (Henri IV) valdīšanas laikā) un “La Manufacture des Beauvais” (Bovē pilsētā, dibināta 1664. gadā, karaļa Luija XIV (Louis XIV) valdīšanas laikā).

Egila Rozenberga panākumi ir liels sasniegums un gods visai Latvijai, ņemot vērā šo ražotņu nozīmi Francijas vēsturē, – valstī, kas izsenis lepojusies ar savām gobelēnu aušanas tradīcijām un manufaktūrām, kurās gadsimtu gaitā interjeriem realizēja tikai ievērojamu franču gleznotāju skices gobelēna tehnikā. 20. gadsimtā šajās darbnīcās tika izaustas tādu izcilu mākslinieku kā Marka Šagāla (Marc Chagall), Pablo Pikaso (Pablo Picasso), Anrī Matisa (Henri Matisse), Huana Miro (Joan Miró) un, protams, leģendārā franču gobelēnu meistara Žana Lirsā (Jean Lurçat) skices.

Mūsdienās autoriem (kas vairumā gadījumu izvēlēti pēc ieteikuma vai uzaicināšanas principa) ir jāiztur stingrs konkurss, lai darbi šeit tiktu īstenoti. Egils Rozenbergs neapšaubāmi būs pirmais ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas valstu mākslinieks, kura gobelēni tiks realizēti un atradīsies apvienības “Mobilier National” kolekcijā līdzās minēto klasiķu darbiem.

Latvijas skatītājam Egila Rozenberga vārds un māksla ir labi zināmi. Meistara daiļrade, kas mērāma četrdesmit piecu gadu garumā, ir daudzpusīga un vērienīga. Pilnīgu pārskatu par autora individuālo ceļu mākslā sākot no 20. gadsimta 70. gadiem līdz šodienai sniedza plašā retrospekcija LNMM izstāžu zālē Arsenāls 2013. gadā. Egils Rozenbergs piedalījies vietēja un starptautiska mēroga izstādēs un projektos, sarīkojis vērienīgas personālizstādes Latvijā un ārzemēs. Viņa darbi glabājas dažādu valstu muzejos (t. sk. Latvijas Nacionālā mākslas muzejā Rīgā, Mākslas un dizaina muzejā Ņujorkā, Klīvlendas Mākslas muzejā (ASV)). Egils Rozenbergs ir Latvijas Mākslinieku savienības biedrs kopš 1971. gada, organizācijā ieņēmis dažādus vēlētus (t. sk. prezidenta) amatus, no 1993. līdz 1997. gadam pildījis Starptautiskās Tekstilmākslas asociācijas ģenerālsekretāra pienākumus. Apbalvots ar Triju Zvaigžņu ordeni, kā arī vairākiem ārvalstu apbalvojumiem.

Ir tikai likumsakarīgi, ka tieši Egila Rozenberga talants un radošais pienesums atzinīgi novērtēti Francijā, un latviešu autora vārds ierindosies pasaules mākslas korifeju sarakstā. Ceļš uz šo sasniegumu aizsākās pirms vairākiem gadiem, kad tika saņemts uzaicinājums no Francijas Kultūras ministrijas kuratores piedalīties gobelēnu metu starptautiskajā konkursā par iespēju izaust savu darbu kādā no Francijas vēsturiski pazīstamajām gobelēnu darbnīcām. Šobrīd visas trīs lielās aktīvi strādājošās Francijas manufaktūras (“La Manufacture des Gobelins”, “La Manufacture des Beauvais” un “La Manufacture de la Savonnerie”) apvienotas valstiskā struktūrā “Mobilier National” (pilnais nosaukums – “Mobilier national et Manufactures nationales de tapis et tapisseries”), kas atrodas Francijas Kultūras ministrijas paspārnē.

Atsaucoties uzaicinājumam, Egils Rozenbergs nosūtīja konkursam vairākus priekšlikumus – skices gobelēniem. Par galveno iedvesmas avotu autoram kļuvusi pieredze, ko mākslinieks guvis 2011. gadā, izmantojot iespēju radoši strādāt Parīzē, Cité des Arts un padziļināti pētīt gan pilsētvidi un arhitektūru, gan franču kultūru. Konkursam Egils Rozenbergs izvēlējās sekojošas tēmas: latviešu tradicionālais ornaments kā laikmetīgas zīmju valodas izpausme (cikls “Tradīcija”), augsto tehnoloģiju shēmas un to “pārtapšana” 21. gadsimta ornamentā (cikls “Konversija”), seno franču mežģīņu atdzimšana brīvā plastiskā formā (cikls “Franču mežģīnes”), kā arī Francijas un citvalstu mākslas vēsturei svarīgu periodu krāsu un formu laikmetīgas refleksijas (cikls “Refleksijas – pārdomas”).

Pēc metu vērtēšanas komisijas lēmuma aušanai apstiprinātas divas skices no cikla “Refleksijas – pārdomas”, kas tika iekļautas “Mobilier National” plānā turpmākajiem gadiem. Viena skice akceptēta realizācijai Parīzes manufaktūrā, otra – Bovē. Šobrīd Parīzes darbnīcā jau ir uzsākta pirmā gobelēna aušana. Darba “Refleksijas – pārdomas 1” ieceres pamatā – pirmskoloniālā perioda mākslas tradīcijas Amerikā. Kompozīcija tiek izpildīta senajā gobelēna tehnikā la basse-lisse. Šī tehnika ir ļoti smalka un darbietilpīga, aušanas procesā pilnībā tiek ievērotas vēsturiskās aušanas tradīcijas, tāpēc projekta realizācijai paredzēti divi gadi. Vēlāk šis pats mets tiks izmantots darba izpildei citā vēsturiskajā – velveta gobelēna jeb blīvā īsbārkšu tehnikā, kad meistari auž uz la haute-lisse stellēm.

Savukārt otra gobelēna meta “Refleksijas – pārdomas 2” (ar franču pilsētvides un arhitektūras motīvu) pārnešana materiālā notiek vēsturiskajā aušanas manufaktūrā Bovē pilsētā. Šajā darbnīcā ir pabeigts rūpīgs sagatavošanās darbs pie kartona, krāsu toņu saskaņošanas, tehnikas un materiālu izvēles, ir izausti vairāki paraugi. Lai nepieļautu kļūdas un panāktu maksimāli perfektu rezultātu, aušanas darbnīcas izpildes procesā sadarbojas ar mākslinieku. Nesen Egils Rozenbergs devās uz Bovē, lai aplūkotu gatavos paraugus. Tuvākajā laikā tiks uzsākts aušanas process, ko vienlaicīgi veiks vairākas profesionālas audējas.

Nākotnē šie pēc Egila Rozenberga metiem izaustie gobelēni būs Francijas īpašums, papildinās “Mobilier National” kolekciju un tiks izmantoti valsts prezentācijai.