Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:124, Did:0, useCase: 3


Andra Kolberga mantojums – latviešu detektīvžanra klasika grāmatās un filmās

Redakcija
Redakcija

Detektīvžanra romāni un filmas mēdz būt dažādi – spraigi un strauji, asiņaini un baisi, noslēpumaini un šķietami rāmi, bet negaidītiem pavērsieniem pilni. Latviešu detektīvžanra meistara Andra Kolberga romānos vienmēr ir vairāk nekā tikai krimināls sižets un izmeklēšana; liela nozīme ir varoņu psiholoģiskajam portretam un attiecībām vienam ar otru, dzīvi un pasauli. Jaunākais Andra Kolberga detektīvromāna ekranizējums ir septiņu sēriju krimināldrāma “Krimināllieta iesācējam”, kuras pamatā ir romāns “Meklējiet sievieti”. Šoreiz atgādinām vēl dažus jau par klasiku kļuvušus žanra darbus, ko ir vērts noskatīties – tie atrodami Latvijas Nacionālā kino centra vietnē Filmas.lv.

“Liekam būt” (1976) ir režisora Aloiza Brenča psiholoģiska drāma, kas tapusi pēc Andra Kolberga garstāsta un scenārija. Tā vēsta par vīru, kurš pēc septiņiem cietumā pavadītiem gadiem atgriežas brīvībā – bez darba, bez ģimenes. Aizmirst pagātni uzreiz vai tomēr vēl paveikt vienu darbiņu un tad sākt jaunu dzīvi – galvenajam varonim jāizdara liktenīga izvēle. Filmas centrā ir ne tik daudz noziegums vai izmeklēšana, cik paša noziedznieka emociju atvars, saprotot, ka līdzšinējās izvēles ir padarījušas viņu par nevienam nevajadzīgu cilvēku. Filmai kā konsultanti tika piesaistīti Iekšlietu ministrijas speciālisti, un liela loma tajā bijusi arī tolaik gluži jaunajai Rīgas kinostudijas kaskadieru grupai.

Filmas “Rallijs” (1978) scenārija autors ir Andris Kolbergs, režisors – Aloizs Brenčs. Tā ir nudien spraiga sižeta filma ar negaidītiem notikumu pavērsieniem. Starptautiska autorallija laikā padomju ekipāžas mašīnā atrodas noslēpta glezna. Jaunais autobraucējs Grauds ierosina nekavējoties ziņot komandas vadībai par iespējamo kontrabandas mēģinājumu, bet veterānam Liepam labs rezultāts sacensībās ir prestiža lieta, tāpēc viņš baidās no izmeklēšanas, kas mašīnu noņemtu no trases. Un izskatās, ka Liepas un Grauda mašīnu savā redzeslokā patur arī noziedznieki.

Filmas “Dubultnieks” (1986) pamatā ir romāns “Ēna”. Scenāriju veidojis Andris Kolbergs sadarbībā ar Valēriju Todorovski, režisors ir Rihards Pīks, galvenajās lomās – brāļi Andrejs Žagars un Juris Žagars. Šīs filmas galvenie varoņi ir dvīņu brāļi, kurus pirms divdesmit pieciem gadiem pametusi māte un kas auguši šķirti viens no otra, bet pēkšņi satiekas. Viņu biogrāfijas ir ļoti atšķirīgas. Filmas sižetu virza mātes meklējumi, taču visu notikumu centrā ir brāļu nevēlēšanās atkal zaudēt vienam otru.

“Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili” (1987) Arvīda Krieva režijā ir, šķiet, slavenākais kinodarbs, kas tapis pēc Andra Kolberga grāmatu motīviem. Autors ir radījis scenāriju pēc tāda paša nosaukuma romāna un arī filmējies epizodiskā lomā. Šī filma ir ne tikai noskaņām bagāts detektīvs, bet arī spilgta astoņdesmito gadu politisko pārmaiņu liecība, kuru caurstrāvo teju vai taustāma attālināšanās no sociālistiskā reālisma. Šobrīd pasaulē slavenākā latviešu režisora Alvja Hermaņa, tobrīd konservatorijas studenta, aktierdarbs, Mirdzas Martinsones jutekliskā klātbūtne, drūmi noslēpumainā atmosfēra un detektīva intriga nesusi filmai deviņus apbalvojumus Nacionālajā filmu festivālā Lielais Kristaps, uzvarot gandrīz visās svarīgākajās profesionālajās kategorijās.

“Par mīlestību pašreiz nerunāsim” (1988) tapusi pēc romāna “Automobilī, rīta pusē...” motīviem, tās režisors ir Varis Brasla, un filmas centrā ir jauna sieviete, kas pēc sešiem ieslodzījuma gadiem atgriežas mājās. Viņas vīrs apprecējis citu, jaunajā ģimenē aug arī abu dēls. Bijušo laulāto draugu tikšanās paiet mokošās atmiņās par kāzām, bērna piedzimšanu, mētāšanos pa svešiem kaktiem, materiālām grūtībām, draudzīgu darboņu vilinošiem piedāvājumiem un nepareizām izvēlēm. Kaut kur tajā visā tomēr joprojām ir vieta arī mīlestībai...

Bet jaunā daudzsēriju krimināldrāma “Krimināllieta iesācējam” (2022), kas tapusi pēc romāna “Meklējiet sievieti” un kuras līdzproducenti ir LMT un Latvijas Televīzija, skatāma LMT Viedtelevīzijā un viedtelevizija.lv. Filmas sērijas pieejamas bez maksas ikvienam skatītājam, ne tikai LMT Viedtelevīzijas abonentiem un LMT klientiem. Filmas darbība norisinās 1995. gadā, kad Latvija nupat ir atguvusi neatkarību, un sižeta centrā ir kādas ietekmīgas sievietes nāve, kuras lietu uztic izmeklēt jaunam policijas darbiniekam. Spraigus notikumus septiņās sērijās uz ekrāniem izdzīvo gan Latvijā jau iemīļoti aktieri un uzlecošās zvaigznes, gan spilgti aktieri no ārzemēm: Madara Zviedre (Saldovere), Diāna Krista Stafecka, Ritvars Logins, Ģirts Krūmiņš, Mārcis Maņjakovs, Jurijs Djakonovs, Uldis Dumpis, Aleksejs Gorbunovs (Ukraina), Hrants Tokhatjans (Armēnija), Valentīns Novopoļskis (Lietuva), Jurijs Curilo (Krievija) un Andrejs Iļjins (Krievija). Filmas režisors ir Armands Zvirbulis, producente Arta Ģiga, operators – Gints Bērziņš (LGC).

Līdz ar filmas līdzproducentiem LMT un LTV filmas tapšanā piedalījušies arī kopproducenti – “Red Dot Media”, “InScript” no Lietuvas un “ChBK Films” no Krievijas. Projekts izvēlēts Nacionālā Kino centra (NKC) 2020. gadā rīkotajā konkursā par augstvērtīgu seriālu izveidi.