“Kim? Rezidences balva 2019” ieguvusi māksliniece Diāna Tamane
Balvas ieguvēja paziņošanas svinīgā ceremonija noritēja 2018. gada 22. novembrī Latvijas Mākslas akadēmijas jaunajā korpusā k- 2., piedaloties ArtPort direktorei Varditai Grosai. Pasākumu iesāka rezidenču centra vadītājas prezentācija par Artport darbību, rezidējošajiem māksliniekiem un nākotnes plāniem, kā arī komentāri par pieredzi, kas gūta, apmeklējot balvas nominantu studijas Rīgā.
Ikgadējā “Kim? Rezidences balva” ļauj daudzsološam latviešu māksliniekam vai divu mākslinieku apvienībai piedalīties rezidences programmā kādā no Kim? partnerorganizācijām. Pirmā balvas laureāte Darja Meļņikova 2015. gada vasarā pavadīja divus mēnešus KW Laikmetīgās mākslas institūtā Berlīnē, otrā – Ieva Epnere – 2016. gada rudenī divu mēnešu garumā izmantoja iespēju piedalīties ISCPStarptautiskā darbnīcu un kuratoru programmā Ņujorkā, bet 2017. gadā Ieva Kraule atradās trīs mēnešu rezidencē Gasworks Londonā.
2018. gada rudenī Kim? Laikmetīgās mākslas centrs balvas pirmajai kārtai nominēja 12 māksliniekus, kas atbilst balvas kritērijiem: viņi aktīvi piedalās izstādēs un paralēlos pasākumos Latvijā un ārvalstīs; ir vecumā līdz 40 gadiem un pēdējo 10 gadu laikā ir piedalījušies vismaz vienā Kim? veidotā projektā.
Mākslinieku portfolio izskatīja un fināla nominantus atlasīja starptautiska žūrija: Vardita Grosa (Vardit Gross, Artport, Telaviva), Tobiass Kaspars (Tobias Kaspar, mākslinieks, Cīrihe/Rīga), Virginija Januskevičūte (Virginija Januskevičiūte, CAC, Viļņa) un Īans Rozens (Ian Rosen, mākslinieks un galerijas Misako Rosen direktors, Tokija).
Žūrijas komentārs par nominētajiem māksliniekiem
Par Andreju Strokinu
“Spēcīgas fotogrāfijas. Viņš spēlējas ar dažādiem slāņiem un izmanto fotogrāfijas arī kā materiālu, skaidri apzinoties reģiona kultūras kontekstu. Savdabīgi mirkļi, lielisks darbs ar arhīviem. Būtu interesanti redzēt, kā viņa prakse attīstītos, nonākot vidē, kur māksliniekam būtu iespēja piekļūt Izraēlas arhīviem, papētīt to politisko nozīmi, sastapt citus māksliniekus, kas strādā ar arhīviem, utt.”
Par Ati Jākobsonu
“Spēcīgi tēli un koncepti. Laikmetīgajā mākslā tikai retais mākslinieks strādā ar garīgiem konceptiem. Izraēlā viņam būtu iespēja izveidot tiešu saikni ar daudziem reliģiskiem un garīgiem cilvēkiem un organizācijām. Gandrīz droši var paredzēt, ka Jeruzalemes un citu svēto vietu gars rastu atbalsi viņa darbos.”
Par Diānu Tamani
“Viņas valoda, kurā nav lieka teatrālisma, dramatizēšanas un norādīšanas ar pirkstu, ir laikmetīga un viegli uztverama. Rezidence Telavivā varētu māksliniecei nodrošināt produktīvu distanci no autobiogrāfiskās vides, kas līdz šim lielā mērā bijusi viņas darbu izejmateriāls.”
Par Kasparu Groševu
“Mākslinieks, kurš pazīstams ar dažādām rakstniecības, dzejas un stāstniecības tradīcijām (gan verbālām, gan neverbālām), ko pieļauj rezidences, kurās pats esi sava darba noteicējs. Viņa zīmējumi un video atklāj interesi par tādiem iztēles un skatītāju uzrunāšanas veidiem, kas mainstream kultūrā nav plaši pazīstami un neaprobežojas tikai ar laikmetīgās mākslas sistēmu vien.”
Artport, bezpeļņas mākslas organizācija, kuru pirms sešiem gadiem nodibinājis Ted Arison Family Foundation, nodarbojas ar izraēliešu laikmetīgās mākslas veicināšanu un popularizēšanu. Artport veicina mākslinieku izaugsmi un stiprina saikni starp mākslu un sabiedrību, organizējot lokālas un starptautiskas mākslinieku rezidences programmas, izstādes, seminārus, mākslas grāmatu tirgus un profesionālās apmācības.